A summertime cake


Idag tänkte jag dela med mig av ett riktigt enkelt och helt underbart recept. Jag gick inte inward med sådär överdrivet höga förväntningar , men jag har sagt det förut och säger det igen - ibland är det enkla det allra bästa.
Jag hade en hel skål med överblivna bär från various köksäventyr de senaste dagarna och jag hatar verkligen att låta mat gå till spillo. Och de var dessutom bara lite sådär mjuka att human being kanske inte har lust att äta dem som de är. Lite som med övermogna bananer.
Det bästa med den här kakan är att den inte kräver några särskilt avancerade ingredienser. Är du som jag är chansen stor att du redan har allt hemma.
Jag kan tänka mig att bären går att byta ut mot i princip vilken frukt eller vilket bär som helst (typ persikor , aprikoser , äpplen , päron..). Detta måste undersökas snarast.
Men så länge , servera denna goda kaka med vaniljglass eller vispad grädde.

In English:
Today I'm sharing this fantastic recipe alongside you. I had approximately leftover berries inward the refrigerator that I didn't know what to create alongside , in addition to therefore they ended upwardly inward this cake. It's actually unproblematic in addition to delicious , in addition to the best matter close it is that yous don't withdraw whatever fancy ingredients. If you're anything similar me , chances are yous already convey everything at dwelling identify to brand this cake correct now!
You could in all probability operate other berries or whatever form of rock fruit similar peaches or apricots (probably fifty-fifty apples or pears also , in addition to mayhap spice it upwardly alongside approximately ginger or cardamom. I intend I'll relieve that for autumn though). I intend I'm going to endeavour that existent soon. Anyway , serve this cake alongside vanilla H2O ice cream or approximately lightly whipped cream. Just perfect.

Recipe adapted from Martha Stewart via Smitten Kitchen
Click for larger images!










Sommarkaka med bär
85 gram rumsvarmt smör , addition extra för att smörja formen
188 gram mjöl
1 1/2 tsk bakpulver
1/2 tsk common salt (kan uteslutas om human being använder saltat smör)
Cirka 175 gram & two msk (25 gram) socker
1 stort ägg
1 1/4 dl mjölk
1 tsk vaniljextrakt
400 gram jordgubbar , körsbär och vinbär



Värm ugnen till 180°C. Smörj en 25 cm pajform eller en 23 cm springform med smör. Vispa samman mjöl , bakpulver och ev. common salt i en liten skål.

I en stor skål , vispa smör och 175 gram socker vitt och fluffigt , cirka iii minuter. Tillsätt ägg , mjölk och vanilj och vispa till en slät smet. Tillsätt de torra ingredienserna lite i taget och vispa bara till smeten precis är slät. Häll smeten i bakformen och lägg bären ovanpå. Strössla two msk socker över bären.

Grädda kakan 10 minuter , sänk sedan värmen till 150°C och grädda tills kakan är gyllenbrun , cirka 50-60 minuter. Låt svalna i formen.

Subscribe to receive free email updates:

0 Response to "A summertime cake"

Posting Komentar